Wyznanie wiary

1) Ktokolwiek chce być zbawiony, trzeba przede wszystkim, aby zachował wiarę katolicką:
2) jeśli jej ktoś nie zachowa w całości i bez naruszenia, zginie bez wątpienia na wieki.
3) Wiara katolicka zaś polega na tym, abyśmy czcili jednego Boga w Trójcy i Trójcę w jedności,
4) ani nie mieszając osób, ani nie dzieląc istoty;
5) inna jest bowiem osoba Ojca, inna (osoba) Syna, inna (osoba) Ducha Świętego; 6) lecz jedno jest Bóstwo Ojca i Syna i Ducha Świętego, równa chwała, równie wieczny majestat.
7) Jaki Ojciec, taki Syn, taki (także) Duch Święty:
8) niestworzony Ojciec, niestworzony Syn, niestworzony Duch Święty;
9) niezmierzony Ojciec, niezmierzony Syn, niezmierzony Duch Święty;
10) wieczny Ojciec, wieczny Syn, wieczny Duch Święty;
11) a jednak nie trzej wieczni, lecz jeden wieczny;
12) jako nie trzej niestworzeni, ani trzej niezmierzeni, lecz jeden niestworzony i jeden niezmierzony.
13) Podobnie wszechmogący Ojciec, wszechmogący Syn, wszechmogący Duch Święty;
14) i jednak nie trzej wszechmogący, lecz jeden wszechmogący.
15) Tak Bogiem Ojciec, Bogiem Syn, Bogiem Duch Święty;
16) i jednak nie trzej bogowie, lecz jeden Bóg.
17) Tak Panem Ojciec, Panem Syn, Panem Duch Święty;
18) i jednak nie trzej, lecz jeden jest Pan:
19) ponieważ, jak jesteśmy nakłonieni chrześcijańską prawdą wyznać osobną każdą Osobę i Boga i Pana;
20) tak religia katolicka zabrania nam mówić o trzech bogach albo panach.
21) Ojciec przez nikogo nie został uczyniony ani stworzony, ani zrodzony;
22) Syn jest od samego Ojca, nie uczyniony, ani stworzony, lecz zrodzony;
23) Duch Święty nie został uczyniony przez Ojca i Syna, ani stworzony, ani zrodzony, lecz pochodzący.
24) Jeden więc Ojciec, nie trzech ojców; jeden Syn, nie trzech synów; jeden Duch Święty, nie trzech Duchów Świętych.
25) I w tej Trójcy nic (nie jest) wcześniej albo później, nic więcej albo mniej,
26) lecz wszystkie trzy Osoby są sobie równie wieczne i jednakowe.
27) Tak, że we wszystkim, jak już wyżej zostało powiedziane, powinna być czczona jedność w Trójcy i Trójca w jedności (Trójca w jedności i jedność w Trójcy).
28) Kto więc chce być zbawiony, tak niech myśli o Trójcy. Konieczne do wiecznego zbawienia jest jednak to, aby wierzyć wiernie także o Wcieleniu naszego Pana Jezusa Chrystusa.
30) Prawdziwą więc wiarą jest, że wierzymy i wyznajemy, iż nasz Pan Jezus Chrystus, Syn Boży, jest także Bogiem i człowiekiem:
31) jest Bogiem, z istoty Ojca zrodzonym przed wiekami, i jest człowiekiem zrodzonym w czasie z osoby Matki;
32) doskonały Bóg, doskonały człowiek istniejący z duszą rozumną i ludzkim ciałem;
33) równy Ojcu w swoim Bóstwie, mniejszy od Ojca w swoim człowieczeństwie;
34) chociaż jest Bogiem i człowiekiem, nie dwaj jednak, lecz jeden jest Chrystus;
35) jeden zaś nie przez zamianę Bóstwa w ciało, lecz przez przyjęcie człowieczeństwa do Boga (w Bogu);
36) jest całkiem jeden, nie przez pomieszanie substancji, lecz przez jedność osoby.
37) Jak bowiem jeden człowiek jest duszą rozumną i ciałem, tak jeden Chrystus jest Bogiem i człowiekiem.
38) On cierpiał dla naszego zbawienia, zstąpił do piekieł, trzeciego dnia powstał z umarłych,
39) wstąpił do nieba, siedzi po prawicy Ojca, stamtąd przyjdzie sądzić żywych i umarłych.
40) Na Jego przyjście wszyscy ludzie mają powstać ze swoimi (w swoich) ciałami i mają zdać rachunek z własnych czynów;
41) i ci, którzy czynili dobro, pójdą do życia wiecznego, a ci, którzy czynili zło, w ogień wieczny.
42) Taka jest wiara katolicka: jeśli ktoś (kto) nie będzie wierzył wiernie i mocno, nie będzie mógł być zbawiony.

QUICUMQUE - wyznanie wiary Św. Atanazego

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Szlachetność - Arystokracja Ducha cz. 1

Między nacjonalizmem i leseferyzmem

Kwestia fundamentalna